Vader u Nissana

Na zlecenie Komisji Europejskiej powstaje projekt eVADER, którego celem jest opracowanie pionierskiego systemu dźwiękowego ostrzegania pieszych

Jedną z podstawowych cech samochodów elektrycznych jest niezwykle cicha praca jednostki napędowej. Dla prowadzącego pojazd jest to z pewnością zaleta, dla pieszego zagrożenie. Dźwięk pracującego silnika jest bowiem dla tych drugich swego rodzaju ostrzeżeniem  – „uwaga zbliża się auto, muszę wzmóc czujność”. Bezszelestnie poruszające się samochody elektryczne są tego „alarmu” pozbawione. Dlatego też producenci aut starają się instalować w nich elektroniczne systemy imitujące dźwięk silnika. Zwykle działają one do jakiejś określonej prędkości, np. 30 km/h.

Unia Europejska postanowiła jednak podejść do tego problemu bardziej kompleksowo i w tym celu stworzyła konsorcjum, którego celem jest opracowanie nowej generacji technologii ostrzegania pieszych, która „umożliwiałaby wysyłanie skutecznych i ukierunkowanych sygnałów dźwiękowych informujących pieszych i innych szczególnie chronionych uczestników ruchu drogowego o obecności i zbliżaniu się samochodu elektrycznego, przy minimalnym wpływie na wzrost zanieczyszczenia hałasem”.

Efektem projektu eVADER – którego realizacja trwała 3 lata – jest system wykorzystujący kamerę wbudowaną w przednią szybę, która jest zaprogramowana na rozpoznawanie pieszych, rowerzystów i innych użytkowników drogi. Z chwilą wykrycia takiego obiektu sześć głośników wysyła w jego kierunku dźwięk ostrzegający o obecności samochodu elektrycznego. Dźwięk ten jest mimo wszystko do 5 decybeli cichszy od hałasu emitowanego przez tradycyjny samochód z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym.

Jednym z liderów konsorcjum eVADER jest Nissan i to właśnie w aucie tej japońskiej firmy, a konkretnie w Nissanie LEAF, system ten został zamontowany na potrzeby testów w środowisku rzeczywistym. Tak wyposażony egzemplarz elektrycznego Nissana wykorzystano do prezentacji gotowego systemu ostrzegania w trakcie zorganizowanego w grudniu 2014 roku w Barcelonie wydarzenia podsumowującego wyniki projektu. Co warte podkreślenia, jego efekty spotkały się z pozytywną opinią społeczności osób niewidomych i niedowidzących.

Wyniki badań oraz wnioski z projektu stanowią cenny materiał  do przyszłych badań w tej dziedzinie oraz najprawdopodobniej zostaną wykorzystane w pracach nad przyszłymi europejskimi aktami prawnymi dotyczącymi dźwiękowych systemów ostrzegania pieszych przed pojazdami elektrycznymi.

Więcej informacji o projekcie eVADER znajduje się na stronie http://evader-project.eu/.

 

Uczestnicy konsorcjum eVADER:

Applus IDIADA

SzM, TU Darmstadt

LMS International

Österreichisches Forschungs- & Prüfzentrum Arsenal Ges.m.b.H. (AIT Mobility)

TNO

INSA Lyon

Nissan Motoring Manufacturing UK Ltd.

Renault

PSA Peugeot Citroёn

CONTINENTAL Automotive France SAS (CAF)

Europejska Unia Niewidomych (EBU)

 

Krzysztof Jóźwiak

źródło: Nissan

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.