Tokyo Motor Show 2015 – światowa premiera Mitsubishi eX Concept

Prototyp sportowego crossovera z elektrycznym układem napędowym nowej generacji zadebiutował na wystawie motoryzacyjnej w Tokio

Mitsubishi eX Concept może się podobać. W odróżnieniu od nieco zachowawczego Outlandera ma bardziej sportową, dynamiczną i nowoczesną sylwetkę. Według producenta bryła auta to połączenie nadwozia shooting brake z linią kompaktowego SUV-a.

Przód samochodu jest nową interpretacją koncepcji, którą projektanci Mitsubishi nazwali w nieco wydumany sposób „dynamiczną tarczą” – począwszy od premiery nowego Outlandera, ma ona wyróżniać auta tej marki. W Mitsubishi eX Concept ten akcent zyskał nieco więcej cech czysto praktycznych. W górnej części „tarczy” umieszczono światła dzienne LED oraz kierunkowskazy, podczas gdy główne reflektory trafiły pod zakończenia dolnego zderzaka, zapobiegając oślepianiu pieszych i kierowców innych pojazdów. Od spodu i po bokach zderzaka, tam gdzie możliwy jest kontakt z ludźmi lub z przeszkodami, „tarczę” pokryto gumową powłoką. eX wyróżnia także brak środkowego słupka, dzięki czemu dostęp do wnętrza auta jest łatwy i wygodny.

 

ex_img_06

 

ex_img_18

ex_img_13

Przednia szyba wykorzystuje technologię rozszerzonej rzeczywistości (AR), co pozwoliło przetworzyć informacje uzyskane za pośrednictwem systemów łączności samochodowej i wyświetlić je na przedniej szybie.

Ciekawą innowacją jest zastąpienie lusterek bocznych wyświetlaczami umieszczonymi po obu stronach obudowy zestawu wskaźników. Wyświetlacze zsynchronizowane z kamerami wysokiej rozdzielczości zamocowanymi do nadwozia wyświetlają obraz sytuacji obok i za samochodem. Wyświetlacz zastąpił również lusterko wsteczne.

 

ex_img_17

 

ex_img_10

Układ napędowy zasilają akumulatory drugiej generacji, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, niż w poprzednio stosowanych akumulatorach, a napęd zapewniają wysoko wydajne silniki elektryczne przedniej i tylnej osi. Wraz ze zmniejszeniem masy i wyższą sprawnością nowego systemu EV, Mitsubishi eX Concept powinien przejechać 400 km bez konieczności ładowania. Układ napędowy dostarcza po 95 KM na każdą oś pojazdu, tak więc łączna moc silników samochodu wynosi 190 KM. Układ napędowy Twin Motor 4 WD zintegrowano z systemem dynamiki jazdy S-AWC2, który kontroluje zachowanie samochodu i koryguje je wykorzystując do tego sterowanie hamowaniem kół przednich i systemem AYC zmieniającym rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła.

Mitsubishi eX Concept wyposażono w szereg biernych i czynnych systemów bezpieczeństwa, m.in. system łagodzenia kolizji czołowych (FCM), ultradźwiękowy system dezaktywacji pedału przyspieszenia przed przeszkodą (UMS), system unikania wypadków oparty o systemy łączności (pomaga zapobiegać wypadkom poprzez wykrywanie obiektów niewidocznych dla kierowcy i ostrzegając kierowcę o obecności pieszych przed samochodem, a także o zbliżaniu się innego samochodu do skrzyżowania), system autonomicznego omijania przeszkód (korzystając z kamer i radarów zainstalowanych w samochodzie oraz komunikując się z pojazdami znajdującymi się w pobliżu, system wykrywa przeszkody na drodze i automatycznie wykonuje manewry pozwalające ominąć te przeszkody), asystenta zmiany pasa ruchu (LCA), ostrzeżenia o ruchu poprzecznym z przodu i z tyłu oraz asystenta autonomicznego parkowania.

 

Krzysztof Jóźwiak

Źródło: Mitsubishi Motors

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *