Innowacyjne Audi SQ7 TDI

W pierwszym samochodzie typu S serii modelowej Q7 zastosowano kilka nowatorskich rozwiązań

Nowe Audi SQ7 TDI to najmocniejszy na rynku SUV z silnikiem Diesla, rozwija 435 KM i może pochwalić się maksymalnym momentem obrotowym o wartości aż 900 Nm, dostępnym w przedziale od 1000 do 3250 obr./min. Dodatkowo przekonstruowana od podstaw jednostka napędowa 4.0 TDI wykorzystuje ciekawą nowość: elektrycznie napędzaną sprężarkę. Dwie turbosprężarki załączają się selektywnie, zgodnie z koncepcją ładowania stopniowego, ponieważ przy niższym i średnim obciążeniu spaliny dopływają tylko do jednej z nich. Druga turbina włącza się dopiero przy wyższych obciążeniach. Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV), zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów, uzupełnia pracę dwóch turbosprężarek, dając dynamiczny zryw przy ruszaniu. Kierowca odczuwa ten proces jako zwiększoną dynamikę bez „turbodziury”. Sprężarkę umieszczono blisko silnika, w ścieżce wylotowej powietrza z intercoolera. Ponieważ EAV nie potrzebuje energii spalin do wytwarzania ciśnienia, sprężarka może rozpocząć pracę w dowolnym czasie, co rozwiązuje problem tradycyjnych słabości klasycznych turbosprężarek.

Po raz pierwszy w Audi z silnikiem Diesla, zastosowano także zamontowany po stronie zaworów wydechowych system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS). Po stronie zasysającej i po stronie wydechowej, na wałku rozrządu znajdują się po dwie krzywki przypadające na jeden zawór. Po stronie z zaworami ssącymi jedna krzywka w połączeniu z EAV wspiera ruszanie pojazdu z miejsca, a druga poprawia napełnienie cylindrów i tym samym moc przy wyższych obrotach. System AVS po stronie z zaworami wydechowymi umożliwia załączanie drugiej turbosprężarki. System ładowania sekwencyjnego kontroluje obie turbosprężarki. Przy niskich obrotach silnika pracuje tylko jedna z nich, a przy wyższych obrotach i obciążeniach dodatkowo aktywuje się druga. W ten sposób kierowca korzysta z szybkiego generowania momentu obrotowego i z dynamicznych reakcji silnika w całym zakresie obrotów. Spaliny z dwóch zaworów wydechowych są hermetycznie odseparowane, a każda z turbosprężarek ładowana jest z jednego zaworu. W dolnym zakresie obrotów jeden zawór w każdym cylindrze pozostaje zamknięty, na skutek czego cały strumień spalin zaopatruje aktywną turbosprężarkę. Gdy obciążenie i liczba obrotów rosną, AVS otwiera drugi zawór wydechowy i spaliny zaczynają płynąć do drugiej turbosprężarki. Podczas fazy biturbo silnik osiąga swą maksymalną moc. Praca AVS umożliwia szybką i precyzyjną aktywację drugiej turbiny.

W efekcie nowy SUV Audi od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 sekundy. Jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Wg norm Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEFZ), samochód spala 7,4 litra paliwa na 100 kilometrów.

EAV o maksymalnej mocy 7 kW, zasilana jest z pokładowej instalacji elektrycznej o napięciu 48 V. Audi SQ7 TDI wykorzystuje instalację pokładową zwiększonej mocy do napędzania systemów wymagających wyższego napięcia: aktywnej elektromechanicznej stabilizacji przechyłu pojazdu (EAWS) i EAV. Dla zaspokojenia ich zwiększonych wymagań energetycznych, pod powierzchnią bagażnika zamontowano 48-woltowy akumulator litowo-jonowy o pojemności nominalnej 470 watogodzin i maksymalnej mocy wyjściowej 13 kW. Ten właśnie akumulator jest źródłem mocy instalacji pokładowej 48V. Konwerter prądu stałego łączy instalację 48V z instalacją 12V. Niezbędna energia przesyłana jest przez bardzo wydajny generator podwyższonej mocy o wydajności ponad 80 procent i mocy maksymalnej do 3 kW. To tzw. generator MOSFET (Metal-Oxide-Semiconductor Field-Effect Transistor – tranzystor polowy z izolowaną bramką), który zmniejsza straty energii elektrycznej i zwiększa wydajność. Tranzystory MOSFET zastępują używane dotychczas diody. Ponadto 48-woltowy akumulator wspiera w razie potrzeby instalację 12-woltową, co zmniejsza obciążenie 12-woltowego akumulatora ołowianego.

Jeszcze więcej innowacji

Zawory ssące silnika 4.0 TDI znajdują się po zewnętrznej stronie jednostki, a zawory wydechowe oraz obie turbosprężarki po stronie wewnętrznej, pomiędzy ustawionymi pod kątem 90 stopni rzędami cylindrów. Konstrukcja ta zapewnia krótkie drogi dolotowe gazów, co w efekcie daje spontaniczne reakcje silnika oraz krótką drogę do układu oczyszczania spalin. Układ wtryskowy Common Rail wytwarza ciśnienie wtrysku do 2500 barów. Ciśnienie zapłonu, w szerokim zakresie swojej charakterystyki, osiąga granicę 200 barów.

Innowacyjne zarządzanie temperaturą i złożone rozwiązania dotyczące skrzyni korbowej i wału korbowego zmniejszają tarcie. Dzięki połączeniu katalizatora oksydacyjnego NOx i umieszczonego za nim katalizatora filtra cząstek stałych z powłoką SCR (SCR: selective catalytic reduction) wbudowanego w filtr cząstek stałych, a także dzięki zastosowaniu wtrysku wodnego roztworu mocznika AdBlue, co redukuje emisję tlenków azotu, silnik V8 TDI może pochwalić się efektywnym oczyszczaniem spalin. Oscylator dźwiękowy w układzie wydechowym wzmacnia głębokie brzmienie ośmiocylindrowego silnika. Kierowca SQ7 TDI sam decyduje, jak bardzo chce przyciągać uwagę brzmieniem swojego pojazdu. Ustawienia dokonuje się za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

Lekki i elastyczny

Przekonstruowana, ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów tiptronic przełącza biegi bardzo szybko i efektywnie, a przy wyższych prędkościach pozwala na „żeglowanie” na wolnym biegu. Sercem stałego napędu na cztery koła quattro jest precyzyjnie współpracujący z systemami kontroli zawieszenia, samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy o lekkiej, kompaktowej konstrukcji.

Zasada lekkiej konstrukcji obowiązywała również przy konstruowaniu podwozia. Wahacze w przeważającej części wykonano z aluminium. Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, to elementy wyposażenia standardowego – na życzenie dostępne także w wersji sportowej. Krótko po wejściu modelu na rynek, dostępny będzie także opcjonalny układ hamulcowy z bardzo lekkimi tarczami ceramicznymi wzmacnianymi włóknem węglowym. Standardowo, nowy SUV Audi oferowany jest z 20-calowymi felgami i oponami w rozmiarze 285/45.

Pakiet sportowy

Na życzenie Audi wyposaża SQ7 TDI w pakiet „Dynamiczna jazda”, w którego skład wchodzą trzy rozwiązania techniczne: sportowy mechanizm różnicowy, aktywna elektromechaniczna stabilizacja przechyłu pojazdu oraz napęd na cztery koła. W Audi SQ7 TDI zamontowano również ściśle zintegrowany z pojazdem układ kontroli zawieszenia (EFP). Jego zadaniem jest sterowanie pracą regulowanych amortyzatorów, sprężyn, sportowego mechanizmu różnicowego oraz dystrybucją sił kontrolujących przechył pojazdu w zakrętach. Dzięki powiązaniu wszystkich ważnych funkcji podwozia w jednym centralnym sterowniku, inżynierowie osiągnęli optymalny stopień komunikacji między nimi i wzajemnego dostosowania się poszczególnych funkcji. W ten sposób, niezależnie od sytuacji na drodze, samochód prowadzi się pewnie i przewidywalnie.

Stabilnie na zakręcie

Nowym na rynku rozwiązaniem wśród samochodów tego typu jest elektromechaniczna, aktywna stabilizacja wychylania się pojazdu w zakrętach. Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną rozdziela tu dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni, dwie połowy są od siebie oddzielone, co wpływa na znaczny wzrost komfortu jazdy. Przy jeździe sportowej rury stabilizatora są połączone. Znacznie redukuje to ruchy przechyłowe, tzn. wychylanie się pojazdu na boki. Wspólnie z przekładnią, silniki elektryczne wytwarzają maksymalny moment 1200 Nm. Efektem tego jest sztywna, sportowa zwrotność pojazdu. Auto mniej „toczy się” w zakrętach, a tendencja do podsterowności zmniejsza się. Takie rozwiązanie umożliwia osiągnięcie lepszego przyspieszenia poprzecznego, co pozwala na szybsze pokonanie zakrętu. Przedni i tylny stabilizator można regulować niezależnie od siebie. Aktywny rozkład momentu stabilizatorów między osią przednią, a tylną pozytywnie wpływa na zachowanie się samochodu podczas jazdy. Precyzja ruchów kierownicy i zwinność pojazdu znacznie się zwiększają.

Układ skrętnych kół tylnych pozwala na skręcanie nimi pod kątem maksymalnie pięciu stopni. To bardzo ułatwia parkowanie. Bezpośrednie przełożenie ruchów kierownicy na zachowanie kół przedniej osi Audi SQ7 TDI zwiększa dynamikę jazdy. Zależnie od sytuacji, koła tylne poruszają się w tym samym lub przeciwnym kierunku co koła przednie – w ten sposób wzrasta dynamika i stabilność.

Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy zapewnia stabilne i precyzyjne prowadzenie samochodu, szczególnie podczas dynamicznego przyspieszania przy wyjeżdżaniu z zakrętów. Zmienny rozkład momentu obrotowego między kołami osi tylnej znacznie podnosi stopień kontroli pojazdu w zakrętach. Audi SQ7 TDI jest wtedy odpowiednio „wciskane” w zakręt. Nawet jeśli tył samochodu zaczyna w zakręcie uciekać, sportowy mechanizm różnicowy napędu quattro przywraca kontrolę nad nim.

„Sklejony” z wielu lekkich materiałów

Karoserię zaprojektowano zgodnie z zasadami innowacyjnej konstrukcji wielomateriałowej. Szkielet przedziału pasażerskiego tworzą kształtowane na gorąco i wyjątkowo sztywne blachy, a zewnętrzną warstwę karoserii wykonano z aluminium. Środek ciężkości położony jest nisko – to kolejny czynnik wpływający na sportowe zachowanie pojazdu. Współczynnik oporu cW wynosi tylko 0,34.

Sportowy duch

Długość pojazdu jest taka sama jak długość Audi Q7: 5,07 m. Geny czterech pierścieni można tu z łatwością rozpoznać: pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, wyraziste podkreślenie przestrzeni kół i typowe dla quattro wysunięte blistery. Osłona chłodnicy oraz zderzaki Audi SQ7 TDI utrzymane są w stylistyce S. Wloty powietrza po bokach zderzaka, obudowy lusterek i listwy drzwi, wykonano ze standardowego aluminium. Ujście układu wydechowego to cztery kanciaste końcówki rur wydechowych.

Matrix w standardzie

Reflektory mają trójwymiarowy wygląd, a ich sygnatura świetlna ma kształt podwójnej strzały. W reflektorach diodowych i w reflektorach diodowych Matrix, światła do jazdy w dzień wraz z kierunkowskazami tworzą kształt podwójnej, świetlnej strzałki. To nowa cecha charakterystyczna samochodów marki Audi. Każda jednostka świateł drogowych reflektorów diodowych Matrix podzielona jest na 30 pojedynczych diod świetlnych. Kamera umieszczona w wewnętrznym lusterku analizuje sytuację na drodze. Na podstawie tych informacji, sterownik włącza i wyłącza diody w zależności od sytuacji na drodze lub w aż 64 zakresach reguluje intensywność ich światła. Daje to miliony różnych kombinacji natężenia światła, dzięki czemu te wysoce zaawansowane technicznie reflektory doskonale oświetlają drogę, a jednocześnie inni uczestnicy ruchu nie są oślepiani. Znaki drogowe są oświetlane ze zmniejszonym natężeniem światła, dzięki czemu kierowca nie jest oślepiany odbitym od nich światłem.

Zadaniem reflektorów diodowych Matrix jest także inteligentne doświetlanie zakrętów, polegające na przesunięciu głównego punktu oświetlenia. Jeżeli na pokładzie samochodu zamontowano opcjonalną nawigację MMI plus, na podstawie danych odcinkowych z niej uzyskiwanych światła doświetlające zakręt zapalają się już przed wejściem samochodu w zakręt. Duże diodowe światła tylne powielają motyw przednich reflektorów. Tylne światła, aktywowane po włączeniu zapłonu, podobnie jak w przypadku reflektorów tworzą podwójną strzałkę. W górnych komorach obu świateł mieści się światło stop. Wnętrze świateł sprawia wrażenie trójwymiarowości, lekkości i elegancji.

Pięć lub siedem

Zależnie od życzenia klienta, Audi dostarcza samochód z pięcioma lub siedmioma siedzeniami. Standardowo drugi rząd siedzeń ma oparcie dzielące się na trzy części. Każda z części składa się osobno. Opcjonalny trzeci rząd składa i rozkłada się elektrycznie.

Komfortowe wyposażenie odpowiada wyposażeniu aut klasy luksusowej. Klient może zamówić fotele sportowe lub fotele sportowe plus. Przesuwane i składane siedzenia drugiego rzędu ułatwiają wsiadanie do opcjonalnego rzędu trzeciego. Elektrycznie zamykana i otwierana pokrywa bagażnika jest elementem wyposażenia seryjnego. Wnętrze nowego Audi SQ7 TDI poszczycić się może również wieloma stylistycznymi smaczkami, wśród których są m.in. analogowe zegary z szarymi tarczami i białymi wskazówkami, specjalne ekrany powitalne i emblematy S.

Oświetlenie wnętrza oraz bagażnika jest diodowe. Pierwszy stopień w portfolio opcji oświetlenia to „Pakiet świetlny” dostępny w standardzie. W jego ramach światłem w kieszeniach drzwi i światłem do czytania sterują włączniki wyposażone w czujnik ruchu (nie wymagające dotyku). Na tablicy rozdzielczej i w obudowie drzwi umieszczone jest tzw. oświetlenie konturowe – wąskie diodowe światłowody podkreślające przebieg linii. Opcjonalnie wybrać można pakiet oświetlenia Ambiente. Obejmuje ono podświetlane listwy progowe i dodatkowe oświetlenie konturowe konsoli środkowej. W wersji topowej, kierowca Audi SQ7 TDI samodzielnie konfiguruje oświetlenie wnętrza. Za pomocą systemu MMI może wybierać spośród kilku profili w pięciu strefach, a w profilu „drive select” w aż 32 stopniach regulować kolor oświetlenia konturowego.

Duży wybór dostępnych elementów wyposażenia daje możliwość konfiguracji wnętrza SQ7 TDI zarówno na sportowo, jak i w elegancki sposób. Dwuczęściowe aplikacje umożliwiają różne połączenia materiałów i dalszą indywidualizację. W Audi SQ7 TDI dostępna jest linia wzornicza Audi design selection: obicia skórzane z kontrastowymi szwami, podsufitka z tkaniny Alcantara w kolorze czarnym, sportowe fotele plus ze skóry Valcona w kolorze brązowym Kodiak z kontrastowymi szwami oraz dywaniki z luksusowego weluru. Dwuczęściowa aplikacja składa się z aluminium i karbonu – ten element linii design selection zarezerwowano wyłącznie dla modelu SQ7 TDI.

Virtual Audi 

Zapewne większość nabywców Audi SQ7 zdecyduje się na opcjonalny kokpit wirtualny Audi virtual cockpit o przekątnej 12,3 cala, który jest naprawdę funkcjonalnym rozwiązaniem. Rodzaj widoku, typ ekranu, wybierany jest za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Dodatkiem do systemu jest wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy.

MMI Navigation plus, opcjonalny, najwyższy stopień rozbudowy systemu infotainment w Audi SQ7 TDI, oparty jest na Modułowej Platformie Infotainment drugiej generacji. Dzięki zintegrowanemu modułowi transmisji danych LTE i dzięki punktowi dostępu do internetu hotspot, będącymi elementami pakietu Audi connect, pasażerowie mogą surfować po internecie korzystając ze swoich urządzeń mobilnych. Pakiet Audi connect daje też możliwość korzystania z bogatego folderu funkcji online.

Kolejnym elementem systemu infotainment jest Audi smartphone interface. Z jego pomocą, dostosowane do indywidualnych potrzeb otoczenie w samochodzie, pozwala na prostą obsługę smartfonów z systemem operacyjny iOS lub Android wykorzystując monitor systemu MMI.

W Audi SQ7 TDI znajdziemy także doskonały sprzęt muzyczny. Cyfrowy procesor sygnału systemu Bang & Olufsen Advanced Sound System steruje jedenastoma kanałami i 23 głośnikami. Cztery głośniki w słupkach A osobnymi kanałami transmitują te elementy dźwięku, które dają wrażenie przestrzennej wysokości  Także sprzęt Bose Surround Sound System, który odtwarza dźwięk z 19 głośników, ma w słupkach A dwa wyżej umiejscowione głośniki, by w ten sposób dawać wrażenie trzeciego wymiaru.

W tył oparć przednich siedzeń można wpiąć dwa opcjonalne tablety Audi. Tablety umożliwiają pasażerom siedzącym z tyłu dostęp do systemu infotainment ze znakiem jakości premium. Zintegrowane media rozrywkowe czy nawigacja pobierana z systemu infotainment, to tylko wybrane elementy funkcjonalności tabletów Audi wyposażonych w system operacyjny Android.

Automatyczni strażnicy

Audi SQ7 wyposażono w aż dwadzieścia cztery systemy wsparcia kierowcy. Korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami „adaptive cruise control” z asystentem jazdy w korkach, odciąża kierowcę podczas jazdy w korku na autostradzie lub innej drodze wyższej klasy, przejmując czasową kontrolę nad kierownicą. Dzięki predyktywnemu tempomatowi ACC, możliwe jest wcześniejsze zaprogramowanie i dostosowanie prędkości do przebiegu drogi i ograniczeń, takich jak np. wjazd na teren zabudowany.

 

opracował: Krzysztof Jóźwiak

źródło: materiały prasowe Audi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.