Rozwój e-sportu w Polsce

Historia e-sportu w Polsce w telegraficznym skrócie. Popularność tej dyscypliny rośnie błyskawicznie

W dziedzinie organizacji rozgrywek e-sportowych możemy pochwalić się jedną z najlepszych pozycji na świecie. Szacuje się, że w 2016 roku wartość rynku e-sportowego w Polsce wyniesie ok. 40 mln złotych, a w 2018 roku osiągnie 52 mln.

E-sportowa ewolucja – Mistrzostwa Polski

2005 – Początki zorganizowanego, usystematyzowanego systemu rozgrywek e-sportowych w Polsce sięgają 2005 roku. Wtedy powstaje Liga Cybersport. Pod jej skrzydłami organizowane są pierwsze Mistrzostwa Polski w grach komputerowych, przeznaczone dla profesjonalistów i amatorów. Od początku rozgrywki wzbudzają duże zainteresowanie, skupiając ponad 3500 rywalizujących ze sobą graczy. Najpopularniejsze tytuły to Counter Strike 1.6, Warcraft III oraz FIFA 2005.

2015 – Liga Cybersport systematycznie się rozwija, aby 10 lat później w 2015 roku zapoczątkować nowy cykl rozgrywek – ESL Mistrzostwa Polski. Główne gry turniejowe to CS:GO i League of Legends.

Intel Extreme Masters – Katowice światową stolicą e-sportu

IEM to jeden z najważniejszych cykli turniejów e-sportowych na świecie, który sprawi, że Polska trafi do elity e-sportowego świata. Przyjrzyjmy się historii Intel Extreme Masters w Polsce.

2013 – ESL z Intelem sprowadzają Intel Extreme Masters do Polski. W Spodku pojawia się 50 tys. widzów. Jest to jeden z kilku przystanków IEM na świecie. Najważniejsza impreza – finały wciąż odbywa się w Hanowerze podczas targów CeBIT.

2014 – Światowe finały Intel Extreme Masters zostają przeniesione z CeBit-u w Hanowerze do Katowic – 75 tys. widzów w Spodku

2015 – Po raz drugi światowy finał Intel Extreme Masters w Katowicach. Impreza wzbogaca się o IEM Expo targi nowych technologii i gier. Przybywa 104 tys. widzów.

2015 – Podczas IEM, jako impreza towarzysząca, odbywa się pierwszy turniej żeński Intel Challenge w CS:GO. W 2016 roku ponownie trafia do agendy rozgrywek odbywających się w czasie Intel Extreme Masters.

2016 – 10. jubileuszowy sezon Intel Extreme Masters z finałem w Katowicach bije wszelkie rekordy – 113 tys. widzów w Spodku i 34 mln na całym świecie śledzi internetową transmisje z Katowic. 2 mln fanów e-sportu z całego świata ogląda jednocześnie rozgrywki CS:GO.

ESL Polska – krajowy produkt eksportowy

Główną siłą napędową e-sportu w Polsce jest ESL, który dba o przyciągnięcie do naszego kraju najatrakcyjniejszych turniejów e-sportowych i jednocześnie prowadzi szereg internetowych lig pozwalających na systematyczny rozwój utalentowanych graczy. Doświadczenie jakie polski oddział ESL zdobył podczas organizacji najważniejszych wydarzeń e-sportowych sprawiło, że ESL Polska stał się swego rodzaju polskim, eksportowym produktem e-sportowym.

I jeszcze jedna ciekawa infografika przygotowana przez ESL:

 

 

Opracował: Krzysztof Michał Jóźwiak

Źródło: ESL

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *