Audi Q8 concept – luksusowy SUV w stylu coupé

Za napęd odpowiedzialny jest mocny i bardzo wydajny silnik hybrydowy typu plug-in, o mocy systemowej 330 kW i momencie obrotowym 700 Nm

Mierzącym 5,02 m Q8 concept, Audi zaatakuje segment luksusowych pojazdów klasy premium. Trzy metry rozstawu osi gwarantują dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Mimo opadającej ku tyłowi – jak w coupé – linii dachu, pasażerowie siedzący z tyłu mają wystarczająco dużo miejsca dla głowy i ramion. W kokpicie zastosowano nową koncepcję obsługi z dużymi ekranami dotykowymi, której integralnym elementem jest rozbudowana wersja Audi virtual cockpit i wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display. Wyświetlacz ten wykorzystuje inteligentną technikę rozszerzonej rzeczywistości (ang. augmented reality), dzięki której świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym.

Dynamiczne linie i cyfrowa technika laserowa Matrix

Jego najbardziej rzucającym się w oczy elementem przodu Audi Q8 concept jest ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe z kratownicą o strukturze plastra miodu. Wygląda niczym rzeźbiona i jest znacznie szersza niż w obecnych modelach marki Audi. Sześć pionowych, podwójnych żeber wyraźnie strukturyzuje grill Singleframe i podkreśla jego wysokość. Osłonę okala maska w kontrastowym dla lakieru nadwozia kolorze. Umieszczone na krańcach przedniego zderzaka wloty powietrza, mają wygląd głębokich i bardzo dynamicznych, niczym wloty turbin. Wyrazista aluminiowa krawędź, tzw. blade, od dołu wykańcza stylistycznie zderzak.

Reflektory Audi Q8 concept, płaskie i w kształcie klina, korespondują ze stylistyką zewnętrzną pojazdu, a jednocześnie swą formą nawiązują do wyglądu położonych niżej wlotów powietrza. Poszczególne jednostki oświetleniowe mają szklane osłony, jednak reflektory jako całość, mają formę otwartą. Dzięki temu sprawiają wrażenie, jakby zawieszono je swobodnie w przestrzeni. Aluminiowe klosze reflektorów powielają stylistykę osłony chłodnicy Singleframe. Przejrzysta geometria uwidacznia zdecydowany wygląd Audi Q8 concept. Niebieska, laserowa sygnatura świateł mijania i świateł drogowych w kształcie litery X podkreśla, że w tym modelu zastosowano cyfrową technikę laserowego oświetlenia Matrix. Podzielony na miliony pikseli promień światła oświetla drogę z wysoką rozdzielczością i dokładnością. Umieszczone tuż pod krawędzią maski silnika wąskie pasmo diodowe, generuje zdynamizowany sygnał kierunkowskazu i światło do jazdy w dzień. Pasmo zamyka reflektor od góry i od zewnętrznego boku, na którym trzy charakterystyczne paski świetlne tworzą nowatorską sygnaturę e-tron. Wszystkie funkcje reflektorów są dynamiczne.

Atletyczne i mocne

Okna w drzwiach nie mają ramek, co stylistycznie wpływa na wrażenie płaskiej linii dachu. Wysokość Audi Q8 concept to 1,70 m. Wszystkie linie karoserii – dolna krawędź bocznych okien, ramiona, tzw. dynamic line oraz linia progów – dynamicznie wznoszą się ku górze. Powierzchnie błotników, drzwi i boków są atletycznie wybrzuszone. Dolna partia przednich drzwi jest dodatkowo wytłoczona. Inne detale stylistyczne, to wyfrezowane poniżej tylnych drzwi logo quattro oraz lusterka boczne, których obudowy mają wiele kątów i załamań. Drzwi otwierają się przy pomocy czujników: gdy tylko dotknie się ich dłonią, lekko odskakują i otwierają się pod zdefiniowanym kątem.

Płaski, a jednocześnie bardzo szeroki słupek C, podobnie jak mocno zarysowane nad wnękami kół ramiona, przywodzi na myśl stylistykę modelu Ur-quattro z lat osiemdziesiątych XX w. Dzięki takiej koncepcji stylistycznej, ten studyjny pojazd logicznie kontynuuje założenia serii Audi Prologue. Wyważone proporcje Audi Q8 concept równomiernie podkreślają przód i tył pojazdu – to również cecha typowa dla quattro. Mocno zaakcentowane łuki nad wnękami kół mają podwójne krawędzie. Progi lśnią szczotkowanym aluminium, fascynująco kontrastującym z lakierem pojazdu w kolorze niebieskim Bombay.

Płaski i kompaktowy

Długi spoiler na granicy dachu rzuca cień na płaską, tylną szybę pojazdu. Podwójnie przetłoczony spojler poniżej tylnej szyby tworzy wyrazistą krawędź elektrycznie otwieranej i zamykanej pokrywy bagażnika. Pasmo rozciągających się przez całą szerokość tyłu świateł, to część wyrazistej sygnatury świetlnej e-tron. W paśmie zintegrowano zarówno światła tylne pojazdu, jak i światło stop oraz kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Każdy z czterech zewnętrznych elementów świetlnych ujęty jest w aluminiową obręcz, tzw. blade i odzwierciedla stylistyczne założenia reflektorów przednich. Poszczególne elementy świateł tylnych mają otwartą formę, a ich funkcje realizowane są dynamicznie.

Tablicę rejestracyjną Audi Q8 concept montuje się na czarnym pasku między tylnymi światłami – to kolejna cecha typowa dla Audi Ur-quattro. Dyfuzor zrobiony jest z aluminium, a jego „klamra”, z karbonu Atlas o wysokim połysku. Takie połączenie materiałów zastosowano również przy reflektorach i oddaje ono sportowego ducha pojazdu.

Luksusowa przestrzeń dla czterech osób

Wnętrze Audi Q8 concept oferuje dużo miejsca dla czterech osób i ich bagażu. Pojemność bagażnika wynosi 630 litrów. Napięte linie stylistyczne sprawiają, że w kokpicie panuje sportowa, a zarazem elegancka atmosfera. Nad tunelem środkowym zdaje się unosić konsola, w której umieszczono dźwignię zmiany biegów – shift-by-wire, przy pomocy której kierowca steruje pracą ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Sygnały biegnące z dźwigni do skrzyni, są sygnałami czysto elektronicznymi. Konsola swoim wyglądem przypomina rufę żaglowego jachtu.

Okalająca całe wnętrze linia wrap around, rozpoczyna swój bieg w przednich drzwiach. Poziomy, stylistyczny łuk przebiega przy dolnej krawędzi przedniej szyby, okalając miejsce kierowcy i pasażera z przodu, bez umniejszania przestrzeni wokół nich. Sportowe fotele przednie oraz oba pojedyncze fotele z tyłu, począwszy od wyraźnie zaakcentowanych bocznych profili, aż po zagłówki, składają się z segmentów sprawiających wrażenie osobnych brył geometrycznych. Pozioma aluminiowa klamra dzieli oparcia foteli na wysokości linii okien.

Pozioma tablica rozdzielcza stopniowo pochyla się ku wnętrzu. Centralne wskaźniki i wyświetlacze są zintegrowane w tzw. black panel – czarną powierzchnię o wysokim połysku, ujętą w aluminiową klamrę. Wyłączony wyświetlacz tak stapia się z powierzchnią, że jest niewidoczny, zapewniając w ten sposób harmonijny przebieg linii. Gdy wyświetlacz jest używany, doskonale wpisuje się w stylistykę wnętrza. W strefie przedniego pasażera, black panel zdobi dopasowany graficznie emblemat quattro. Dekoracyjny panel tapicerki drzwi w kształcie klina, to kontynuacja pełnej ekspresji stylistyki. Filigranowe uchwyty z aluminium służą do otwierania drzwi od wewnątrz. W ciemnościach, diodowe pasma świetlne wypełniają wnętrze białym światłem.

Kolory i materiały użyte we wnętrzu Audi Q8 concept podkreślają wrażenie chłodnej i sportowej atmosfery. Warto zwrócić uwagę na trójwymiarową, ziarnistą okładzinę deski rozdzielczej, drzwi i podłogi. Karbonowe panele o wysokim połysku z nową, abstrakcyjną strukturą powierzchni oraz listwy i ramy z aluminium, akcentują status wnętrza. Ich szczotkowane wykończenie jest stosunkowo ciemne. Począwszy od podsufitki, aż po konsolę środkową, odcienie koloru szarego stopniowo rozjaśniają się – od stalowej szarości po pastelowe srebro.

Materiały techniczne w Audi Q8 concept kontrastują z miękkimi powierzchniami. Obicia foteli to połączenie skóry Feinnappa i skóry Nubuk – obie mają barwę pastelowego srebra. Skóra obicia w oparciu foteli jest naciągnięta wokół dzielącej je klamry – w tym miejscu jej strona wewnętrzna staje się zewnętrzną. Zagłówki obciągnięto tkaniną strukturalną w kolorze przypominającym elementy skórzane.

Nowe drogi

Elegancka architektura wnętrza Audi Q8 concept ściśle się łączy z pionierską koncepcją obsługi, wskaźników i wyświetlaczy. Informacje i polecenia wyświetlane są przede wszystkim na dotykowych ekranach, a także w Audi virtual cockpit future i na analogowym wyświetlaczu danych na szybie na wprost wzroku kierowcy Audi head-up display. Wszystkie wyświetlacze i ekrany mają nową, cyfrową stylistykę, konsekwentnie koncentrującą się na najważniejszych kwestiach.

Wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy Audi head-up display, wyświetla ważne informacje na przedniej szybie, w bezpośrednim polu widzenia kierowcy, pozornie umiejscawiając je w rzeczywistym otoczeniu pojazdu. Dla przykładu: strzałka nawigacji znajduje się w tej samej pozycji, co prawdziwa strzałka na drodze – to przykład inteligentnej aplikacji w tzw. rozszerzonej rzeczywistości. Również w przypadku systemów wsparcia kierowcy, świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym.

Audi virtual cockpit future z ekranem o rozdzielczości 1920 x 720 pikseli, dzięki nowym funkcjom wyświetla jeszcze bardziej dynamiczne animacje i jeszcze bardziej dokładne grafiki. W trybie widoku „auto”, na ekranie o przekątnej 12,3 cala znajdują się przede wszystkim: mapa nawigacji, listy menu i dodatkowe informacje. Widok mapy wizualizuje trasę podróży z lotu ptaka, a po powiększeniu pojawia się trójwymiarowy obraz aktualnej pozycji i otoczenia. Przy pomocy przycisków na kierownicy, kierowca może przejść do trybu „performance”, w którym na trójwymiarowym ekranie pojawiają się duże zegary prędkościomierza i miernika mocy.

Wszystkie pozostałe wyświetlacze w Audi Q8 concept, to ekrany dotykowe. Dużą zaletą tej koncepcji jest bezpośrednia, szybka i intuicyjna obsługa. Kierowca wybiera każdą funkcję dokładnie tam, gdzie ją widzi. Ponadto Audi, dzięki ekranom dotykowym, zredukowało liczbę przycisków, włączników i dźwigienek. Wnętrze sprawia wrażenie jeszcze bardziej uporządkowanego.

Do sterowania funkcjami infotainment i ustawieniami pojazdu, służy wyświetlacz systemu MMI, zamontowany pośrodku tablicy rozdzielczej. Wyświetlacz klimatyzacji umieszczono na ułożonym pod kątem panelu konsoli środkowej. Podczas obsługi wyświetlacza, nadgarstek kierowcy spoczywa wygodnie na krótkiej i płaskiej dźwigni zmiany biegów ośmiostopniowej, automatycznej przekładni tiptronic. Gdy czujniki w fotelu rozpoznają, że na przednim siedzeniu usiadł pasażer, ekran dotykowy wyświetla ustawienia klimatyzacji specjalnie dla niego. Gdy kierowca podróżuje samotnie, funkcja ta nie jest dostępna. Inny ekran dotykowy zarezerwowano do obsługi świateł.

Mocny i wydajny napęd

Jeśli chodzi o napęd, zwieszenie i podwozie, Audi Q8 concept wykorzystuje rozwiązania techniczne stosowane już w produkcji seryjnej aut z Ingolstadt. Ich użycie w tym pojeździe koncepcyjnym podkreśla jednak ich techniczne zaawansowanie. Napęd hybrydowy typu plug-in łączy sportowe osiągi z wysoką wydajnością. Silnik spalinowy pojazdu to jednostka 3.0 TFSI, generująca moc 245 kW (333 KM) i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Silnik elektryczny natomiast, ma moc 100 kW i moment obrotowy 330 Nm. Agregat ten oraz jego sprzęgło, zintegrowano z automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Cały system generuje łączną moc 330 kW i moment obrotowy 700 Nm. Audi Q8 concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy i rozpędza się dalej do 250 km/h, co stanowi jego prędkość maksymalną. Zgodnie z normą obowiązującą dla pojazdów hybrydowych typu plug-in, samochód koncepcyjny Audi, według testów NEDC, potrzebuje tylko 2,3 litra paliwa na 100 kilometrów, emitując zaledwie 53 g CO2 na kilometr.

Montowany z tyłu akumulator litowo-jonowy zbudowany jest ze 104 ogniw pryzmatycznych. Jego pojemność – 17,9 kWh, umożliwia pokonanie maksymalnie 60 km w trybie jazdy elektrycznej, a łączny zasięg, z pracującym silnikiem TFSI, wynosi nawet 1000 km. Pełne ładowanie mocą wyjściową 7,2 kW, trwa około dwóch i pół godziny.

Podczas jazdy, sterownik napędu hybrydowego inteligentnie i elastycznie steruje napędem Audi Q8 concept. Zależnie od sytuacji, luksusowy SUV może przechodzić w tryb boostingu, żeglowania lub rekuperacji. Sterownik podejmuje decyzje na podstawie danych otrzymywanych od predyktywnego asystenta wydajności, który standardowo wspiera kierowcę w prowadzeniu. Przekazywane dane zawierają informacje odcinkowe systemu nawigacji oraz dane pozyskiwane z systemu usług car-to-X oferowanych przez Audi connect.

Przy pomocy pryzmatycznego przycisku satelitarnego na spłaszczonej u dołu kierownicy, osoba prowadząca pojazd steruje systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz systemem start-stop. Może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Tryb „EV“ inicjuje jazdę na napędzie elektrycznym, a w trybie „hybrid“ sterownik napędu hybrydowego w znacznym stopniu samodzielnie decyduje o rodzaju napędu. W trybie „battery hold“, zarządzanie oszczędza dostępną energię elektryczną na później.

Najnowocześniejsze, seryjne rozwiązania techniczne

Moc hybrydowego napędu przesyłana jest na jezdnię za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro. W obszarach granicznych podczas pokonywania zakrętów, napęd współpracuje z selektywnym rozkładem momentu obrotowego pomiędzy kołami. System przyhamowuje minimalnie koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu, zwiększając w ten sposób dynamikę i stabilność samochodu.

Adaptacyjne zawieszenie sportowe – adaptive air suspension sport, czyli system regulowanej amortyzacji – oferuje szeroki zakres tłumienia, począwszy od bardzo miękkiego, aż po sztywne. Ponadto pozwala wybrać idealną wielkość prześwitu – w dwóch stopniach, różniących się o 90 mm. Oś przednia i tylna, to lekkie konstrukcje pięciowahaczowe.

Standardowo, duże koła o wymiarach 11 na 23 cale, wyposażone są przez Audi w opony o rozmiarze 305/35. Felgi o pięciu ramionach, z których każde ma kształt skręconej litery Y, są z jednej strony bardzo delikatne, ale z drugiej trójwymiarowe i mocne. Ceramiczne tarcze hamulcowe mają średnicę 20 cali.

Opracował: kmj

Źródło: Audi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *