Samoparkowanie

Volkswagen testuje autonomiczne parkowanie na lotnisku w Hamburgu

Z badań wynika, że średnio każdy Niemiec poświęca rocznie 41 godzin na znalezienie miejsca do parkowania, Anglik 44 godziny, a mieszkańcy Nowego Jorku tracą na to nawet 107 godzin rocznie. A gdyby tak to nasz samochód samodzielnie szukał miejsca do parkowania – samodzielnie to znaczy zupełnie pusty i pozostawiony wcześniej przez kierowcę z takim właśnie zadaniem. Jak to będzie działać pokazuje pilotażowy projekt koncernu Volkswagen, realizowany na parkingu znajdującym się w pobliżu terminala portu lotniczego w Hamburgu. 

W ramach testowanych usług użytkownicy mogą wygodnie, korzystając z aplikacji, zarezerwować miejsce na lotniskowym parkingu i zostawić swój samochód przy wjeździe. Później wszystko dzieje się już samo: samochód sam sobie wynajduje wolne miejsce, jeśli trzeba – w pobliżu stacji ładowania energią elektryczną. Dzieje się to dzięki prostym znakom umieszczonym na parkingu umożliwiającym czujnikom orientację. Na tym nie koniec – gdy właściciel auta przebywa w podróży, w bagażniku są deponowane zamówione przez niego wcześniej przesyłki, np. pracownik pralni zostawia w aucie świeżo wypraną odzież. Po powrocie z podróży kierowca wysyła tylko korzystając z aplikacji krótką informację, a pojazd za chwilę pojawia się przy wyjeździe z parkingu gotowy do powrotu do domu. Także płatność jest szybka i nie wymaga wyczekiwania w kolejce do parkomatu – odbywa się oczywiście za pomocą aplikacji.

Projekt ma również zalety dla samego zarządzania parkingiem – samochody, które będą parkować autonomicznie potrzebują znacznie mniej miejsca, bo nikt nie musi z nich wysiadać, ani do nich wsiadać. Dzięki temu w przyszłości będzie można przygotować więcej miejsc parkingowych bezpośrednio przy lotnisku.

Volkswagen wybrał Hamburg jako miejsce testowania także innych „projektów przyszłości”:

• Usługa „We Deliver”. Osoby korzystające z niej mogą zlecić deponowanie dostarczanych im przesyłek w bagażniku samochodu. Partnerem Volkswagena w ramach tej usługi jest firma DHL należąca do poczty niemieckiej.
• Jeszcze w tym roku zostaną podjęte testy procedury V2X, polegającej na bezpośredniej komunikacji między pojazdem, a np. systemem sygnalizacji świetlnej, co wpływa na poprawę płynności ruchu.
• MOIA, nowe przedsiębiorstwo koncernu Volkswagen z dziedziny mobilności, pod koniec 2018 roku rozpocznie projekt Shuttle-on-Demand – flota samochodów elektrycznych, uzupełni transport publiczny i stworzy alternatywę dla prywatnych samochodów osobowych.
• MAN rozpocznie w 2019 roku w hamburskim porcie oraz na wybranych odcinkach autostrad testy autonomicznych samochodów ciężarowych. W jednym z terminali samochody mają poruszać się całkowicie autonomicznie, jednak ze względów bezpieczeństwa w kabinie będzie się znajdował kierowca.

oprac. Krzysztof Michał Jóźwiak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.